Kontakt

email:
gitte_joergensen@mail.dk

telefon:

+45 2812 3090


Indre venlighed er det nye sort


Vidste du, at selvkritik giver dig stress 
Norske Janneke Øinæs/Wisdom from North/maj 2017
og adrenalin?


Og vidste du, at når du gør det modsatte - taler venligt til dig selv - så fremmer du lykkegivende stoffer som oxytocin?

Er det ikke interessant? Jeg synes, det vildeste er, at vi kan skabe disse positive resultater alene ved at tale pænt til os selv, rose os selv, være venlige over for os selv – selv når livet er krævende, og udfordringerne står i kø. 

Men. Vi lever i en tid, hvor selvkritikken har gode vækstbetingelser. Det er nemt komme til at føle sig utilstrækkelig og ikke god nok. Arbejdsmarkedet er udsat for disruption, digitale forandringer og truslen fra den global konkurrence. 

Selvkritikken har også let ved at blusse op, når man tjekker ind på Facebook og Instagram og ser de andres vellykkede liv. "Hvorfor sidder jeg herhjemme og keder mig, mens de andre har det sjovt?", eller "Hvorfor har jeg ikke råd til at rejse, når alle andre ligger ved swimmingpools?".

Men forskning viser, at hvis du er umådeligt selvkritisk, skader du både dit psykiske velbefindende og dine chancer for succes, skriver forfatteren og forskningslederen Emma Seppälä i sin bog ”Vejen til et lykkeligere liv”, der udkom på dansk i efteråret 2016.  

Så det er egentlig bare med at komme i gang med at optræne indre venlighed og selv-medfølelse: 

Når du står op i morgen tidlig og ser alt for træt ud.
Når du ikke når alle de opgaver på dit job, du føler, du burde.

Når du er udkørt og ligger på sofaen, selvom du svigter vasketøjet, forældremødet eller hvad du ikke har kræfter til denne aften.


Når du stadig ikke kan finde ud af, hvad du skal med dit liv, mens alle veninder har styr på karrieren.

Når du stadig føler dig flad, tom og trist, selvom du har læst stribevis af selvhjælpsbøger. 

Når du ikke er så festlig og selskabelig, som du synes, du burde være.

Når ...

Du kender det sandsynligvis. Du har sandsynligvis selv en stribe situationer, hvor selvbebrejdelserne og selvkritikken har det med at pible frem. Det er en god ide at stoppe dem, for når du gør det, reducerer du dit niveau af stresshormonet kortisol. Du hæmmer inflammation. Du vil have mindre tendens til depression og angst. Du vil også føle større lykke, mere optimisme og kreativitet. Og dine relationer til andre mennesker bliver bedre. *

De fleste mennesker tror, at de er nødt til at have en vis portion selvkritik, for hvis de ikke er på nakken af sig selv, vil de blive dovne, umotiverede og aldrig få udrettet noget i livet. Forskning viser*, at selvkritik virker som en motivationsfaktor på den korte bane. På den lange bane bliver selvværdet udhulet af den kontante kritiske indre stemme. 

Hvis du skulle være i en situation, hvor du ikke føler, at du ligefrem kan rose dig selv - så start med at tale venligt til dig selv ud fra den situation, du er i lige nu: "Jeg tager små skridt og gør det bedste, jeg kan, ud fra de omstændigheder, betingelser og ressourcer, jeg har i mit liv." Eller: "Jeg var god til at lave en kop kaffe her til morgen." Eller: "Det her er bare en periode, selvfølgelig finder jeg min vej."

Den selv-medfølende, indre venlige dialog kan lidt efter lidt skabe en god biokemisk suppe indeni os selv. Så det føles godt at være i sig selv. Så det føles godt at være i livet. 


* Kilder: Kristin Neff, forfatter, professor og verdens førende ekspert i "self-compassion" og Emma Seppälä, der er forfatter til bogen ”Vejen til et lykkeligere liv” og forskningsleder på Stanford University.








Kommentarer
Læs tidligere indlæg...