Kontakt

email:
gitte_joergensen@mail.dk

telefon:

+45 2812 3090


Har du tænkt over, at nye vaner skal gro? - Her er syv veje.

Har du nogle vaner, du kunne tænke dig at indføre?
Hvis du er som de fleste, har du det. For mange af os har det sådan, at det ville være skønt at have mere energi og overskud. Og vejen dertil er ofte at spise grønt, drikke vand, dyrke motion og sove syv-otte timer hver nat.

Så her er lidt inspiration.

Har du for eksempel tænkt over, at nye vaner er som at plante frø? Hvis et frø skal vokse sig til, er det nødvendigt, at det står i en god jord og har gode vækstbetingelser. Og når det er plantet, skal det vandes og gødes, indtil det på et tidspunkt har vokset sig så stort, at du ikke behøver hæge over det. Det gror og lever mere eller mindre af sig selv.

Men hvis frøet fra starten bliver plantet i det forkerte ”spot” - og heller ikke bliver plejet - er der en stor fare for, at det dør.

- Du skal tænke over, hvor en ny vane vil passe ind i dit liv. Du skal placere den, hvor den vil fungere mest naturligt, siger den verdensberømte adfærdsforsker BJ Fogg fra Stanford University i Californien.

Jeg har et ønske om at spise mere salat. Og jeg har et ønske om at skabe en rutine med løb og havbadning.

Først salaten.

Hvis jeg er meget sulten, tager jeg det, der er ligefor i køleskabet, og som ikke kræver forberedelse. Måske et stykke brød eller en skål græsk yoghurt. Så hvis jeg har et ønske om at spise mere salat, må jeg lave den på forhånd og have den klar i køleskabet. Og jeg må lave salaten, når jeg er frisk og har energi til at få det gjort.

Umiddelbart vil de fleste nok tænke, at salat skal laves i forbindelse med aftensmaden. Men jeg har opdaget, at det ikke fungerer. For når jeg forbereder aftensmad, er mit blodsukker nede. Det betyder, at jeg får faktisk lavet en salat, men den bliver ofte ikke så varieret, og nogle af de tidskrævende ting som at rive grøntsager til råkost gør jeg ikke altid.

Derfor.

Jeg får den bedste og mest varierede salat, når jeg laver den om eftermiddagen. Så har jeg arbejdet på hjemmekontoret og trænger til at bevæge mig og tage en pause. Det er ikke altid, det kan lade sig gøre, men når det kan det, fungerer det godt.

At lave salat midt på dagen kan man naturligvis kun gøre, når man er freelancer. Men ideen med at tænke over i hvilket strategisk spot en ny vane kan placeres, kan vi alle sammen bruge. Pointen er, at hvis en ny vane skal gro, skal du finde den spot, der vil virke for dig.

- Ha’ det sjovt og leg dig frem. Hvis den vane, du gerne vil indføre, ikke virker, så eksperimenter dig frem. Lad være med at give op. Keep going, siger BJ Fogg.

Dernæst løbet.

Jeg har også arbejdet med at bygge en vane op, der handler om hver morgen at løbe to kilometre, dernæst bade og svømme i havet, og så løbe hjem igen. (Jeg har et lille håndklæde i hånden).

Nordnorge en kold morgen -
Tranøy Fyr
Det er en morgenrutine, der tager omkring 40 min. I starten var det virkelig ikke morsomt. Det føltes tungt og ubehageligt, og sandt at sige gik jeg mere, end jeg løb. Nu efter nogle måneder går det bedre – og kroppen vil det af sig selv. Det er ikke en pine, det er blevet en glæde. Nu er det blevet en såkaldt "cyklisk" vane, fordi den kører af sig selv. Jeg behøver heller ikke længere kun at løbe om morgenen. Nu kan jeg variere til at løbe midt på dagen, hvis det er det, jeg vil, og tiden tillader.

Men i starten, da ”frøet” skulle gro til en vane, lagde jeg løbetøjet ved siden af sengen og tog det på, når jeg vågnede. Jeg måtte bruge viljen og disciplinere mig – vel vidende, at på en tidspunkt ville vanen gro af sig selv, og jeg behøvede ikke at anstrenge mig.

BJ Fogg siger i øvrigt også, at hvis du en dag ikke kan gennemføre hele din rutine (som f.eks. at løbe/bade i 40 min.), er det også okay, at du nøjes med at gøre en lille del af vanen (i mit tilfælde f.eks. nøjes med at svømme). Det vigtigste er at holde vanen i live.

Her er syv veje til at få nye vaner til at gro:

1. Spørg dig selv hvilken vane, der er den vigtigste at få indført i dit liv. Tag en vaneændring af gangen. 

2. Hvilket lille skridt kan du starte med? Hvad er det mindste, du kan gøre?

3. Sæt en tidsramme på - hjernen vil tro på din nye vane, hvis den ikke er "for altid". Men måske bare: I næste uge vil jeg gå 10 min., når jeg har spist aftensmad.

4. Placer din nye vane i en strategisk spot - et godt tip er, når du er frisk og har energi. Du orker nyt, når kroppen har tilstrækkelig med energi.

5. Placer din nye vane efter noget, du allerede gør - f.eks. efter at have børstet tænder, efter at have vasket op, efter at være kommet hjem, efter at være stået op. Pointen er: "Klik" den nye vane på en allerede eksisterende vane, så den bliver en forlængelse af noget, du gør i forvejen.

6. Træn rutinen - det betyder "bliv ved og ved". Hav tålmodighed med dig selv. Det tager tid at få vaner til at gro, men når man ved det på forhånd, kan man bedre acceptere processen.

7. Ros dig selv hver gang, du har gennemført den nye vane. Når du fylder dig selv op med positive emotioner, får du lyst til at komme hen til det sted i dig selv igen. Det betyder, det er lettere at gentage vanen, når der er en indre belønning. BJ Fogg kalder det, at du ”fyrer op under dig selv med positive emotioner”.

Kilde: Adfærdsforsker BJ Fogg, www.bjfogg.org

Kommentarer
Læs tidligere indlæg...